Aquesta setmana, la setmana d'activitats extraordinàries, la dediquem a fer una sèrie d'activitats pràctiques fora de la Facultat per iniciar el primer contacte amb la realitat educativa.
Les pràctiques són un element essencial i fonamental en els estudis d'Educació Infantil per la importància de la formació inicial dels i de les mestres. D'aquesta manera, les pràctiques es fan a 2n, 3r i 4t de carrera però el primer any el reservem per fer una aproximació al món educatiu a través de visites preparades i estades curtes a escoles. Aquesta setmana ens dóna l'oportunitat de conèixer escoles, centres, entitats i institucions que ofereixen un servei educatiu en el nostre context, activitats lligades als diferents mòduls d'aquest semestre. Els objectius a assolir són: prendre consciencia de la responsabilitat educativa de les escoles, observar i reflexionar sobre els esdeveniments, actes, xerrades,... i participar activament en les activitats, apropant-nos al rol de mestra.
Vam fer diverses activitats, com anar a un jardí de cordes "Natupark" amb l'àrea d'educació física; al MNAC -Museu Nacional d'Art de Catalunya- amb l'àrea de visual i plàstica; a un concert del grup Com Sona? i a una conferència:"El lideratge en l'àmbit educatiu" d'Àngel Castiñeira Fernandez.
Jo vaig anar a una escola bressol de Sarrià (Barcelona) que es diu Can Canet. Una escola bressol on l'eix principal és la música. La seva distribució és molt bona. Hi ha sis grups-classe: un d'infants entre 4-12 mesos; tres d'infants entre 1-2 anys, que estan separats per quadrimestres de naixement; i dues classes d'infants entre 2-3 anys. Aquesta distribució és també una mica variable, perquè treballen a portes obertes, donen l'oportunitat de què nens o nenes amb un desenvolupament una mica més lent que els de la seva edat s'espavilin quan juguen amb els més avançats. Això fa que en dos grups-classe, en treballar conjuntament, hi hagi més diversitat de racons perquè puguin jugar. Una cosa que m'ha sobtat és que tenen molt material però la majoria no és comprat sinó que és material creat per mestres externs o per ells mateixos; aquests materials són facilitadors de l`'experimentació de cada infant. A cada classe podem veure -sobretot en la dels més petits- que hi ha una "panera dels tresors". Depenent de la classe els materials de la panera varien, són més tous, de fusta, de metall, etc. Com la música és molt important a l'escola, a cada classe hi ha una panera d'instruments, perquè els infants puguin experimentar els diversos sons que es poden produir.
Potser no tenen molt espai, ja que és una escola petita, però tenen el necessari. Tenen una sala de música on hi ha un racó amb diversos instruments reals i també altres instruments fets manualment. També hi ha una sala amb materials pensats per facilitar el moviment dels infants, molt més amplia que la classe, per si no es pot sortir al pati per pluja, com ha estat el cas d'uns dels dies de la meva estada; aquesta aula possibilita la llibertat de moviment perquè els infants vagin adquirint seguretat i noció de perill per si sols.
Punts per destacar d'aquesta escola bressol són:
A més a més, hem realitzat una estada en una escola o escola bressol, que ha estat molt profitosa perquè hem pogut conèixer la realitat educativa, fer una primera reflexió sobre quins són els processos d'interacció i comunicació adequats amb infants i, sobretot, vincular el que hem après fins ara amb allò que hem pogut observar i conèixer en aquest primer contacte.
Jo vaig anar a una escola bressol de Sarrià (Barcelona) que es diu Can Canet. Una escola bressol on l'eix principal és la música. La seva distribució és molt bona. Hi ha sis grups-classe: un d'infants entre 4-12 mesos; tres d'infants entre 1-2 anys, que estan separats per quadrimestres de naixement; i dues classes d'infants entre 2-3 anys. Aquesta distribució és també una mica variable, perquè treballen a portes obertes, donen l'oportunitat de què nens o nenes amb un desenvolupament una mica més lent que els de la seva edat s'espavilin quan juguen amb els més avançats. Això fa que en dos grups-classe, en treballar conjuntament, hi hagi més diversitat de racons perquè puguin jugar. Una cosa que m'ha sobtat és que tenen molt material però la majoria no és comprat sinó que és material creat per mestres externs o per ells mateixos; aquests materials són facilitadors de l`'experimentació de cada infant. A cada classe podem veure -sobretot en la dels més petits- que hi ha una "panera dels tresors". Depenent de la classe els materials de la panera varien, són més tous, de fusta, de metall, etc. Com la música és molt important a l'escola, a cada classe hi ha una panera d'instruments, perquè els infants puguin experimentar els diversos sons que es poden produir.
Potser no tenen molt espai, ja que és una escola petita, però tenen el necessari. Tenen una sala de música on hi ha un racó amb diversos instruments reals i també altres instruments fets manualment. També hi ha una sala amb materials pensats per facilitar el moviment dels infants, molt més amplia que la classe, per si no es pot sortir al pati per pluja, com ha estat el cas d'uns dels dies de la meva estada; aquesta aula possibilita la llibertat de moviment perquè els infants vagin adquirint seguretat i noció de perill per si sols.
Punts per destacar d'aquesta escola bressol són:
- L'autonomia: donen molta importància a les activitats quotidianes com dinar, rentar-se les mans, treure's la roba, ... sempre amb la mestra com a guia. Tenen en compte que l' infant ha d'experimentar sol per poder aprendre.
- El joc: els permet aprendre, no fan moltes fitxes ni racons però utilitzen el joc per afavorir la pròpia iniciativa de l'infant, i això també afavoreix les relacions amb els companys i la millora de la comunicació.
- L'educació audiovisual i plàstica: un racó que els encanta. Treballen l'estètica, la manipulació i experimentació amb diversos materials, com materials reciclats i quotidians. I no només treballen la pintura en pla, sinó que per millorar la concepció espacial i el domini del propi cos pinten també en volum, pinten capses de sabates recolzades al terra o penjades amb un fil per pintar creant moviment i, sobretot, per desenvolupar també els sentits i les sensibilitats.
- La música: no només l'escolten sinó que amb la música també es treballa la memòria i es desenvolupa l'oïda.
- No porten bata: perquè per a l'infant és incòmode si ha de còrrer o enfilar-se.
- Millorar les activitats quotidianes (habilitats, ordre, espera, higiene, respecte,...) que nosaltres els hi diem hàbits però que no és correcte, ja que consideren que és una paraula negativa, si crees hàbits les coses les fas perquè s'han de fer i no perquè vols.
- El paper de la mestra és acollir a l'infant i acompanyar-lo en seu procés de desenvolupament donant-li confiança i seguretat. Les mestres hem d'aprendre a no explicar tant, perquè ells puguin experimentar per si sols.
Si voleu saber alguna cosa més de les diverses activitats cliqueu sobre: Jardí de cordes, museu, com sona? o escola bressol Can Canet.
Bona feina, Marta!
ResponElimina