La classe que vam fer el dia 29.9.11 va ser sobre el llibre que havíem de llegir de Francesc Balagué i Felipe Zayas, Usos educatius dels blocs. Recursos, orientacions i experiències per a docents.
Vam estar parlant del llibre, i ara parlaré d'alguns temes que vam ressaltar com la web 2.0, la blogosfera, l'alfabetització i la immigració digital.
La web 2.0 és una nova web, una representació de l'evolució de les aplicacions tradicionals cap a les aplicacions web enfocades al usuari final. Es tracta d'aplicacions que generen la col·laboració i serveis que substitueixen a les aplicacions de l'escriptori.
També s'anomena web social per les implicacions que té a nivell de la societat, que els mateixos usuaris decideixen, creen i comparteixen els continguts i sobretot perquè és una estructura que està penetrant en tots els àmbits. O sigui que és una web basada en comunitats on els usuaris són els creadors del contingut on per damunt de tot hi ha la comunicació.
La Blogosfera és un terme amb el qual s'agrupa la totalitat de weblogs. És un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global. Per tant, els blocs estableixen una nova concepció de validesa i fiabilitat perquè hi ha indicadors de qualitat i fiabilitat que ens permet orientar-nos una mica entre tanta informació.
O sigui que quan parlem de blogosfera educativa ens referim a xarxes de blocs relacionades amb contexts educatius. I com podem veure al llibre hi ha diferents tipus de Edublocs (blocs educatius):
- Blocs de centre, que generalment constitueixen en revistes digitals que integren textos infromatius, d'opinió, de creació,..
-Blocs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat
- Blocs de professors (individuals)
- Blocs d'aula que es poden classificar segons la seva funció entre bloc del professor, bloc col·lectiu (professor + alumnes) o bloc de l'alumne.
I per últim l'alfabetització digital és una de les implicacions destacades a escala social però també educativa que ha acompanyat a l'evolució de la web 2.0. Ens trobem a un nou model de comunicació i gestió d'informació a través d'Internet, nous usos i noves tecnologies, on el context educatiu requereix nous enfocaments, metodologies i estratègies per poder abordar-lo.
Per tant hi ha una distinció entre nadius i immigrants digitals. Els nadius són aquells que van néixer entre els 5 i 15 anys enrere, la primera generació que ha crescut immersa en aquest model tecnològic i els immigrants són aquells que han nascut abans del 1960, aquelles que s'han d'adaptar a quest model i aprendre-ho tot de nou.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada